Mengapa perlu bayar harga yang TINGGI, sedangkan anda MAMPU memilikinya dengan harga yang RENDAH. Anda dapat menikmati air yang bersih dan berkhasiat pada harga RM598 sahaja dengan menghubungi pakngah 019-2285057!! Jangan berlengah, utamakan kesihatan anda. Penghantaran percuma di seluruh Semenanjung Malaysia.

Tuesday, October 20, 2009

bukan penawar














Umum mengetahui tentang tahap kebersihan air sungai di negara ini. Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Alam Sekitar menunjukkan air di Malaysia dicemari oleh bahan buangan dan sisa industri, logam berat, bahan kimia dan sampah sarap.

Sebagai langkah pembasmikuman, Jabatan Bekalan Air menggunakan klorin untuk membunuh organisma yang mungkin mengancam kesihatan pengguna air.

Daripada gambar, boleh dilihat pekerja yang bertugas mengendalikan klorin perlu:

  1. Memakai pakaian khas sebelum memasukkan klorin.
  2. Dibekalkan dengan topeng yang menutupi keseluruhan muka dan mata.
  3. Perlu menggunakan bekalan oksigen agar tidak terhidu gas klorin.

Kesan klorin kepada tubuh manusia:












  1. Menjadi toksid kepada tubuh manusia jika terhidu.
  2. Menghakis tisu manusia.
  3. Amat berbahaya dan boleh membentuk hazad kimia sekiranya bertindak dengan acetylene, ether, gas ammonia dan hidrogen.

Pendidihan bukanlah cara terbaik untuk membuang klorin. Sebenarnya ia tidak menghilangkan kandungan klorin di dalam air. Sebaliknya pendidihan akan menghasilkan Trihalomethanes (TTHM) yang sangat mengerikan kesannya terhadap kesihatan penggunanya.

Sebenarnya, kesan daripada klorin yang disebutkan adalah kesan segera dan sehingga kini tiada siapa dapat memastikan seteruk mana kesan klorin terhadap manusia. TETAPI, daripada satu kajian yang dijalankan, KLORIN adalah satu daripada penyebab KANSER!

Selain itu, walaupun air telah dirawat dengan klorin, banyak lagi unsur2 cemar yang terdapat di dalam air paip yang boleh memudaratkan kesihatan. Karat, kuman, virus, logam berat, bahan radioaktif malahan najis dan mayat juga antara pencemaran yang turut sama keluar dari paip air yang dibekalkan ke rumah anda sebagaimana yang sering dilaporkan.

Soalnya -- Apakah tindakan anda? Adakah faktor kos masih menjadi pertimbangan anda? Hubungi pakngah di talian 019-2285057... segalanya boleh dirunding. Sekiranya nasi telah menjadi bubur... penyesalan tidak menjadi penawar.

No comments:

Post a Comment