Mengapa perlu bayar harga yang TINGGI, sedangkan anda MAMPU memilikinya dengan harga yang RENDAH. Anda dapat menikmati air yang bersih dan berkhasiat pada harga RM598 sahaja dengan menghubungi pakngah 019-2285057!! Jangan berlengah, utamakan kesihatan anda. Penghantaran percuma di seluruh Semenanjung Malaysia.

Monday, August 3, 2009

jangan cemari perut anda...

Pencemaran air boleh membunuh hidupan akuatik dan hidupan sekeliling. Malah kesihatan manusia juga boleh terancam akibat pencemaran air. Beberapa langkah boleh diambil untuk mengelakkan pencemaran air:
  • Jangan buang sampah ke sungai, tasik dan sumber air semulajadi yang lain. Sampah yang dibuang ke parit atau longkang akan sampai ke sungai atau tasik juga akhirnya.
  • Gunakan bahan pencuci yang mesra alam bagi mengelakkan kesan pencemaran kepada air.
  • Elakkan penggunaan baja kimia dan racun perosak yang boleh menyebabkan pencemaran dan keracunan air sungai.
  • Jangan membuang bahan berminyak ke longkang, yang akhirnya sampai ke sungai juga. Minyak tidak terbiodegrasi dengan mudah.
  • Laporkan kepada pihak berkuasa tempatan jika anda melihat aktiviti pembuangan haram atau pencemaran.
  • Pastikan air kumbahan dirawat sebelum dilepaskan ke dalam sungai. Bahan-bahan kumbahan boleh menyebabkan air sungai sukar untuk dirawat untuk diminum.
  • Jalankan aktiviti bersama-sama penduduk setempat bagi menjaga kebersihan longkang, sungai, tasik dan sumber air yang lain.
Kesimpulan: Segala jenis makhluk ada dalam air yang kita minum hari2... daripada yang halal sampai kepada spesis yang haram jadah. Anda bayangkan lepas anda menghirup kopi yang cukup pahit dan manisnya, ada satu kaki depan binatang tuh dah termasuk ke dlm perut anda. Lalu ke tekak anda?? Hishh... kalu anda tak sayang diri pun, sayang la anak bini. Meh... tel pakngah copek. Jangan biarkan binatang ini terus meresapi perut anda. Takkan nak biarkan perut anda terus menghadam dan menyerap khasiat daripada binatang itu. Kita tamatkannya di SINI!

2 comments:

  1. Salam pakngah,
    Fuh! Baca pakngah punya kesimpulan, terlucut cawan kopi abah pegang!

    ReplyDelete
  2. kekadang kita nak kena saiko...biau kecut perut org yg buta perut. tp bygkan kalau btul ada satu kaki kt dlm perut...atau telinga...

    ReplyDelete